Aplicatia 20. Proiectia perspectiva a unei suprafete oarecare pe un plan de proiectie.

Sa se scrie un program PASCAL care realizeaza vizualizarea pe ecranul displayului a proiectiei perspective a unei suprafete oarecare, z=f(x,y, pe un plan de proiectie dat.

 

 

 

Comentarii:

Programul realizeaza vizualizarea proiectiei perspective a unei suprafete oarecare pe un plan dat. Suprafata este data sub forma z=f(x,y). Problema presupune determinarea punctelor de intersectie P'i dintre dreptele care unesc punctul din care se priveste Q si punctele suprafetei Ón cauza Pi, cu planul de proiectie dat (vezi figura de mai jos).

Se reprezinta o portiune din suprafata, corespunzatoare variatiei lui x si y Óntre doua limite Xmin, Xmax respectiv Ymin,Ymax. Pasul cu care variaza x si y este constant si se calculeaza pentru un numar de 40 de puncte pentru fiecare directie. Suprafata data este definita de o serie de curbe pentru care x = constant (respectiv y = constant).

Programul permite vizualizarea a trei tipuri de suprafete, definite de ecuatiile urmatoare:

Se pot alege pozitia punctului de vedere si tipul proiectiei folosite (proiectie paralela oarecare sau axonometrie izometrica). Formularea matematica a problemei precum si unele date de intrare au fost preluate din lucrarea "Grafica Ón Fortran" de A.Tanasescu si colectiv, Editura Tehnica, Bucuresti 1989.

Sursa: perspect.txt

Rezultatele executiei:

Introducere date:

Limitele sunt:
Xmin=-5
Xmax=5
Ymin=-5
Ymax=5
 
Indicati tipul suprafetei dorite!
1-Sin(Sqrt(x^2+y^))
2-(x^3+y^3)/25
3-Cos(Sqrt(x^2+y^2))
 
Indicati perspectiva dorita:
1-perspectiva izometrica
2-perspectiva paralela oarecare

Functie de selectiile efectuate, veti obtine imagini asemanatoare graficelor de mai jos:

Tipul suprafetei=1:

Tipul suprafetei =2

Tipul suprafetei =3: